lørdag 7. januar 2012

Jula 2011 ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

Et innlegg om hele jula :)
Mørketur i skogen :)
Mamma er så flink til å lage gode, koselige og fine tradisjoner som vi alle gjerne vil holde liv i. Av ho jeg har lært det: sånn som med pepperkaketradisjonen til fetteren min og meg ;)
Så i jule- og påsketider drar vi inn i Telemarks dype skoger og fyrer opp et bål. Spiser grøt med mandel i, leker gi et lite blink og koser oss. I år var vi 12 personer som hadde en fin kveld i skogens mørke. Sang julesanger rundt bålet og avsluttet med Deilig er jorden.
En flotters kveld!!


Julaften!
 Julaften var en veldig koselig dag!! På formiddagen hadde vi en skikkelig julelunsj før lillesøss måtte på jobb. Så var det tid for å reise i kirka og siden pappa(skulle egentlig være kirkevert) måtte hente og bringe et par utlendinger fra/til mottaket, så tok jeg over jobben hans. I lag med ei av mammas beste venninner stod jeg i døra og delte ut programmet, ønsket velkommen og god jul. Fikk mange gode klemmer fra kjente folk og mange gode ord om min fine bunad. Ja, jeg er jo så heldig å ha Norges absolutt fineste bunad: Nordlandsbunaden! Tok inn kollekten og gikk frem og tilbake i midtgangen. En veldig flott høytidsgudtjeneste. Og under julesanger og juleevangeliet fløy tankene mine til opplevelsene i Israel. Har et helt annet forhold til julesanger som er knyttet til juleevangeliet og juleevangeliet. Nå kan jeg virkelig se for meg tydelige bilder når jeg synger med eller lytter til juleevangeliet :)
Vel hjemme igjen var det tid for julegrøt. Ja, vi har julegrøt på julaften. Ris- og rømmegrøt: en tradisjon medbragt fra hjemme i nord. Og på kvelden var det avslapping med filmer på TV(Home Alone :) ) før det ble kakespising og pakkeåpning når lillesøss kom hjem fra jobb. Det var så godt å være samla bare oss 5. Vi har det så godt i lag! Jeg er veldig glad i mine foreldre og søsken! Kunne ikke ønsket meg noen andre!
Takk for alle gaver jeg fikk!


En viktig og god tradisjon!
2. juledag er for slekta en viktig dag. Da samles vi alle i hopen hos grandtante R og døtrene i Skien. Der spiser vi middag(koldtbord), prater sammen, kakegomling og synger julesanger. Og vi ungene koser oss sammen i hverandres selskap. Vi spiller enten Fantasi med bare miming og er da to lag eller vi spiller Kokkeli monke. Vi har det kjekt sammen og setter stor pris på denne tradisjonen. År etter år samles vi her 2. juledag. Det har vært slik i veldig mange år. Ja, før vi ble født tror jeg!

Ja, tradisjoner er viktige. Man må lage seg gode tradisjoner som man holder fast ved år etter år. Slikt skaper gode minner!


Juletreff på Nesodden!
På Nesodden, utenfor Oslo, bor tante(storesøstra til pappa) og onkel. Vi ser de ikke så alt for ofte, dessverre, men når vi sees så har vi det veldig koselig! 3. juledag var det tid for å sees igjen. Da var alle døtrene deres hjemme! Og to av mannfolka og de tre barnebarna. Pappa, mamma, storebror og jeg dro inn på formiddagen. Lillesøss ble hjemme pga sykdom stakkars. Ho gikk glipp av noen veldig koselige timer i lag med fantastiske mennesker!! På pappas side har jeg 7 kusiner, men kun 5 av dem har jeg jevlig kontakt med. Skulle ønske jeg hadde god kontakt med dem alle, men slik er det ikke uansett hvor hardt jeg prøver.  
Men jeg er glad for den kontakten jeg har.

Såklart er det jo flere dager i juleferien, men kan jo ikke lage et alt for langt innlegg ;) Men kan si at den ene kvelden hadde vi besøk av et herlig ektepar. To helskjønne mennesker, hvis man kan si det om en mann da :) Vi åt godt av både det ene og det andre og pratet og lo sammen. Veldig koselig!!
En annen kveld hadde vi besøk av to ektepar som var med på Israelreisen. En kjempekoselig kveld med mye prat og latter da også. Og en aldri så liten Israelminring :) Så koselig!!

Andre dager gikk til avslapping i lag med familien, treff med slekta, fototurer osv osv. Hadde en veldig fin juleferie, men selv om den var ekstra lang så gikk den utrolig fort. Ja, alt for fort!!

Ingen kommentarer: