mandag 20. desember 2010

All I want for Christmas

På lørdag fikk jeg endelig gjort unna julegavehandelen. Har manglet energi så jeg har utsatt den hele tiden, men på lørdag måtte jeg bare få den unnagjort. Reiser jo på onsdag! Dagene flyr!! Fremdeles en del ting som skal ordnes før den tid, men alt til sin tid. Jeg er fæl til å utsette ting. Lærer vist aldri....

Spm: Hva ønsker du deg til jul? Og forventer du gave av dem du kjøper til?

Julen er en fin tid. Da hygger man seg sammen med dem man er glade i. Gleder seg over at man har mennesker som er glad i deg og ser hvor mye bra man har i livet. Ikke alle har det slik. Ikke alle gleder seg til jul. På julaften, når vi koser oss aller mest i stua til foreldrene mine, faller ofte tankene mine over på de som ikke er like heldige som meg. Får en vond følelse da. Der sitter jeg og koser meg med julekaker, synger julesanger, ler og tuller med mine kjære... mens en mann atter en natt legger seg sulten under åpen himmel... mens en dame atter en kveld går ute i gata, fryser og ser inn i alle de gledesfylte husa... Huff!!

Eventyret om Piken med svovelstikkene er ikke bare et eventyr. Mange har det sånn! En jul har jeg lyst å jobbe som frivillig et sted hvor man gjør en jobb for at de som gruer seg til julaften skal få noe å glede seg over. Hadde tenkt det for denne julen, men julen kom så brått på og ferien ble for liten... Men kanskje neste år...

Spm: Tenkt disse tankene noen gang? Tenkt å gjøre frivillig arbeid i jula?

Jeg har puttet en slump penger på Frelsesarmeens sorte gryte, så kanskje har jeg bidratt litt til at noen får en litt bedre jul. Håper i alle fall det :)

Angående Piken med svovelstikkene - vi lyttet til det eventyret i klassen en dag. Elevene ble musestille og fikk et helt spesielt uttrykk i ansiktet. Ble stilt mange spørsmål etterpå og snakket mye om det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

et godt innlegg. dine synspunkter/tanker rundt julaften og piken med svovelstikken ga meg en tankevekker. takk! det er mye rart jeg ønsker meg til jul og helt erlig forventer jeg gave fra dem jeg kjøper til ja. aldri tenkt på å jobbe for andre på julaften, men tenkt tanken nå. ha en fin uke! fine blogger du har.

LiBeReJo sa...

godt skrevet :)

vi får jobbe sammen et år om å lage jul for noen som trenger det =D