torsdag 18. februar 2010

Gull og fylte horn :)

I går fikk vi jo vårt 99. OL gull i vinter OL. Det var vanskelig å roe seg ned for å legge seg. Kom meg omsider i seng i strålende humør og smilte når jeg våknet. Etter en god dag på skolen ble det en liten kvil. Mangler energi! Etter en lengre powernap slang jeg i hop dobbel porsjon horn. Tenkte at i dag ble det nok enda mer å juble for :) Med varme horn så jeg Tora ta norske skiskytterkvinners første OL gull.
Og ikke nok med det: Norges 100. vinter OL gull!
Dette feires altså med varme horn :)

Kamerater av meg ergrer seg over at det er damene som presterer best, så for demses skyld satser vi på en god mannlig innsats litt senere :)


Følgende oppskrift  fulgte jeg:
Fylte horn

Ingredienser
200 gram smør
6 dl melk
1pk tørrgjær
2 ts salt
4 ts sukker
1 kg hvetemel

Fyll
revet ost
finstrimlet/hakket skinke
oregano

Smøret smeltes og melken haes i. Ha så gjæret i og rør rundt. Bland i de tørre ingrediensene og elt til du har en glatt og fin deig. Sett deigen til heving i underkant av en time. Del deigen så i tre. Kjevle ut som en pizzabunn. Skjær så i like store deler. I den bredeste enden, av trekantbitene,  legger du litt revet ost og litt strimlet skinke. Rull så sammen til et horn og legg dem på bakebrett. Sett ovnen på 225 grader. La hornene etterheve i ca 20 minutter, pensle dem så med egg eller melk (så så kan du evt. ha litt sesamfrø eller valmuefrø til slutt) - og stek i midten av ovnen i 12-15 minutter(eller kortere tid, du vet hvor varm ovnen din er). Avkjøles på rist hvis de ikke skal spises med en gang. Hornene kan fint fryses.

Gomlegomle :)

Ha en finfin gullkveld :)

Nå får vi se hva gutta får til :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det så skikklig godt ut! Naaaaaaam! :) "Stjeler" oppskriften jeg =)