torsdag 29. april 2010

ABC: C for Cygnini

Bokstaven C er vanskelig å få dekt. Velger derfor et latinsk ord for å få det til :) Se andres C bidrag :)
Jeg, som andre, må ty til det latinske språket for å løse denne bokstaven. Er langt inne i bachelorskrivinga mi om kommunikasjon så tenkte først communicare og redegjørelse for ulike hjelpemidler man kan bruke om man ikke har språk. Dog tenkte jeg at dette kanskje ble kjedelig, så velger i stede cygnini for svane.


En liten svanefamilie i Breiavannet(Stavanger)

Noen få av dere vet at en av mine største lidenskaper er fotografering. Det er min inspirasjon -og motivasjonskilde. Mangler jeg energien til skolearbeidet så hjelper det med en liten fototur ute i Guds skjønne natur eller en liten shoot i stua. Da kan jeg fortsette med ny giv :)

Nært innpå to svaner på Stokkalandsvannet(Ganddal, Sandnes)

Dog var det ikke det jeg skulle skrive om nå, men om cygnini eller om svaner om du vil :) Svaner er noen majestetiske fugler. Går aldri lei av å fotografere dem. De er så flotte motiver og det skal godt gjøres å få et dårlig bilde av et så flott motiv! Dog synes jeg de ser litt rare ut når de er på vingene, men elegante når de lander :) Når en skal fotografere f.eks. svaner, så er det lurt med litt lokkemat for å få de nærmere deg ;) Ha med en pose med brød så kommer du ganske så nært innpå de - 18-55mm objektivet var det eneste jeg trengte til alle disse bildene :) Og innimellom spiste den ene svanen fra hånden min - det er stort!

Fins det noe vakrere?

I Norge og på den nordlige halvkule har vi bare hvite svaner, mens svanene på den sørlige halvkule har en fjærdrakt med blanding av sort og hvit. Svaner er de største fuglene i andefamilien, og er blant de største flygende fuglene, kan veie opptil 15 kg. Kjønnene har like fjærdrakter, men hannen er generelt større og tyngre enn hunnen.Svaner danner monogame par som holder sammen i mange år, ja, gjerne livet ut. Tenk så flott!

 På leting etter noe mat

Cygnus olor er det latinske navnet på svanene jeg har bilder av. På norsk vil det si Knoppsvane. Få ganger har jeg sett Sangsvaner. Svartsvane, Svarthalssvane, Trompetsvane og Dvergsvane kan jeg ikke huske å ha sett. Dog vil jeg gjerne se de og forevige de på bilder ;)

For å se alle disse bildene uten collagene, kan du stikke inn her ;)

Infoen, som ikke kommer frem av egne erfaringer og meninger, er hentet fra Wikipedia så hvor korrekt det som står er, kan ikke jeg avgjøre =P Holder meg unna Wikipedia når det gjelder skoleoppgaver, nettopp på grunn av usikkerheten til validiteten til tekstene der :)

18 kommentarer:

Morten sa...

SINNSYKT!!
du for eit flott innlegg! Å ta bilder, det KAN du!!

Gunsside sa...

Lekkert C innlegg, masse flotte bilder av vakre svaner ;)

bestemors hage sa...

Helt enig. Veldig fine bilder. Og god ide.

Malys krok sa...

Nydelige svaner du viser bilder av! Ikke så mye å finne på C, så du hadde nok lov å jukse litt!
Takk for hilsen! -Margit-

Vibekes lille ullne sa...

Nydelige svanebilder og original løsning på ukens bokstav!

Blomstene i headeren min er Schilla, en liten løkblomst som gjerne vokser i store blå tepper her på Østlandet om våren! God helg! :)

Anonym sa...

Mycket fin inlägg och väldigt vackra bilder på fåglar.
Roligt med olika tolkningar :))
Mvh Halina

Annettes space sa...

Det er da utroligt flotte billeder du har taget.
Svanen er en utroligt majestætisk fugl og den er faktisk Danmarks nationalfugl http://www.dof.dk/sider/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=

Ha en dejlig helg. Husk nu at slappe lidt af ind mellem opgaverne :-))

Hage og Foto entusiast sa...

Fantastiske bilder. Som jeg har sagt før er du på de proffes nivå av fotografering. Nyter å se de fine svanebevegelsene i bildene dine.

Henny sa...

Herlige billeder af svaner. Du er en virkelig god fotograf!

Admin sa...

Fantastiske bilder. Kom de nært innpå, eller har du en god zoomlinse?

Nydelige collager!

Maria G sa...

Underbart inlägg!
Så många fina bilder på dessa vackra fåglar, och mycket intressant text att läsa om dem.
Trevlig helg!

Bararesor sa...

Det är så roligt med alla varianter av den här bokstavsleken. Din var ovanlig med latinet inblandat.Intelligent!! Mycket fina porträtt av svanarna och så har du gjort trevliga varianter av collage på dom också.
Ha det fortsatt gott//barbro

Irene sa...

Kjempefint C-innlegg! Flotte bilder også! Svaner er så elegante! Jeg har vært så heldig å komme over svaner flere steder her i området. Og de er tydeligvis folkevante, for jeg har fått lov å komme temmelig nær med kameraet!

Petunia sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Petunia sa...

Ja, svaner er flotte fugler. De ser så stolte ut! Kanskje vi har litt å lære av kroppsholdningen deres.
Rak i ryggen (lang rett hals), men likevel litt ydmyk (den lille bøyen halsen gjør før selve hodet).
Nydelige bilder:)

Daniela sa...

Jätte vackra foton, svanarna är underbara.

Dilli sa...

flotte bilder!

TorAa sa...

Svaner er flotte fugler som du ikke er alene om å elske og ta bilder av.

Disse bildene her er kjempebra

Min C er her:
http://toraamusic.blogspot.com/