tirsdag 17. januar 2012

I 1959

Hammerfest i 1959 - fotografert av faster!

... dro min grandtante Susanne opp til Hammerfest for å jobbe. Nå, 53 år senere flytter jeg opp dit for å jobbe! Helt alene! Ingen kjente! Ny by og nye mennesker! Ja, ny jobb som jeg ikke har vært og sett på engang!

Min fremtidige by!
Avreisen nærmer seg med stormskritt! Jeg burde egentlig ha sovet for lengst, men klarer det rett og slett ikke. Reisefeber? Eller kanskje flyttefeber og flyttenerver?

Om 3 timer må jeg stå opp igjen.... Og om 5,5t  starter reisen opp dit! Da er det farvell vestland og velkommen du kjære nord! :) Spennende!
Jeg vet ikke helt hva jeg er i ferd med å gjøre og hvordan dette kommer til å gå. Jeg har i hele dag hatt både gode og dårlige sommerfugler i magen. De gode er superspente og gleder seg til å komme nordover. De dårlige er veldig nervøse og usikre på hvordan dette blir.

Jeg gruer meg til å si adjø til moster i morgen, for da blir det fullstendig virkelig for meg at jeg skal flytte langt avsted! Skrekk og gru!- hva er det jeg begir meg ut på!?!!?

Jeg har store forhåpninger og forventninger for dette her. Jeg håper og tror at dette blir bra for meg! Jeg kjenner det skal bli godt å komme hjem til nord igjen, selvom dette er lengre nord enn der jeg trådde mine barndomsskritt. Jeg skal virkelig få tilbake nordlandspia i meg og slutte å legge til rogalandske ord i dialekta. Jeg skal få oppleve nordlyset og mørketida igjen. Jeg skal få bo og leve i nord! Jeg grugleder meg!

Det er nå det hele starter! Det er nå tid for en ny epoke i livet! Vestlandstiden er forbi - men jeg ser det gjerne igjen! Nord Norge, here I come!! 



Norgeskartet
Sandnes har vært min by i 4,5 år, men fra og med i mårra(eller i dag om du vil) er Hammerfest min by. Den lille gule firkanten er der hvor mitt barndomsrike er! Der jeg bodde de 11 første åra av livet mitt. I morgen flytter jeg 2326,6 kilometer unna det vakre vestland. Og Hammerfest ligger ca 760 kilometer unna mitt kjære Bø. Ja, heretter blir det litt kortere vei heim kan du si :)

Vi snakkes - og da er jeg i Hammerfest :)

1 kommentar:

Anonym sa...

dette tror jeg blir kjempebra for deg Miamor.Men jeg skjønner godt at du kjenner på sommerfuglene i magen. Mine har flagret i mange dager allerede, og jeg er bare i ro her i Telemark. Lykke til!iv deg utpå og by på deg selv!!